COMPETENTIE: reflectie en ontwikkeling
Meer weten
Wilt u in gesprek met een van onze klanten om meer over ons te weten? In contact komen met deelnemers? Zij vertellen u graag hun ervaring met b&t! E-mail b&t!
COMPETENTIE: reflectie en ontwikkeling
In de leergang Action Research leert een docent hoe hij het effect van (didactische) vernieuwingen op de leeropbrengsten in kaart kan brengen.
De docent leert
Daarnaast krijgt de docent onderwijskundige kennis omtrent effectieve didactiek aangereikt, zodat hij beter in staat is om te kiezen, welke didactische aanpassingen hij wil uitproberen.
Scholen beslissen jaarlijks over allerlei vernieuwingen en verbeteringen. Deze beslissingen zijn zeer uiteenlopend, van een totale herziening van de onderwijskundige aanpak, inclusief een bouwkundige aanpassing van de school tot het aanschaffen van een nieuwe methode. Opvallend vaak ontbreekt een betrouwbare inschatting van het effect van de verandering op de leeropbrengsten. Scholen kunnen hun tijd en middelen efficiënt besteden door de gewoonte te ontwikkelen om veranderingen te testen op het effect op de leeropbrengsten.
Het doel van de leergang Action Research is de leraar vertrouwd maken met het analyseren van de effecten van veranderingen op de leeropbrengsten.
Docenten die deelgenomen hebben aan de cursus Action Research zijn vertrouwd met het cijfermatig onderbouwen van de effecten van veranderingen op de opbrengsten. Zij weten, hoe zij op basis van een experiment de schoolleiding en/of collega’s kunnen adviseren omtrent de de invoering van veranderingen. Zij zijn vertrouwd met onderwijskundig onderzoek en kunnen een actieve rol spelen in het dichten van de kloof tussen theorie en praktijk.
‘’Het is fijn om te sparren met mensen van buiten de school op Master niveau. de onderzoeken publiceren voor alle VOvA scholen zodat alle medewerkers er hun voordeel mee kunnen doen.”
“Leuk dat dit onderzoek echt gericht is op de eigen lespraktijk! Leuk dat we ook ons eigen onderwerp mogen kiezen. Dat is veel effectiever dan ‘opgedrongen’ nascholingen.”
‘’Ik ben enthousiaster geworden voor verandering / vernieuwing.”
“Het prikkelt om je eigen functioneren onder de loep te nemen en over ‘school’ zaken te praten.”
Jan Tishauser en Bettina Rijkschroeff cijfer 8,5
“Grote kennis van zaken, bevlogen.”
“Heel aardig, praktisch en behulpzaam!”
“Groot inlevingsvermogen, enthousiast, bereidt veel voor.”
Wilt u in gesprek met een van onze klanten om meer over ons te weten? In contact komen met deelnemers? Zij vertellen u graag hun ervaring met b&t! E-mail b&t!